Angel in despair

Angel in despair

måndag 21 december 2015

13 december 2015 13.52

Tro, Hopp och Kärlek. Och störst av dem är Kärleken. 


Allt är möjligt, det är sant. När man tror på det.. 
Det har alltid varit mitt livsmotto och det är det som har burit mig hit till denna dag. Eller inte denna dag. Till den dag då min hjärna började ljuga för mig. 
Allt är möjligt och det är sant. När man tror på det. 
Men när man har en sjukdom som gör att man inte längre kan tro, på de sanningar som man vet är sanna, så har man ett problem.. 

Tro, Hopp och Kärlek. Och störst av dem är kärleken.. 
Det är sant men kärleken kan inte stå ensam. Utan Tro eller Hopp så existerar inte livet. Inte det levande livet som vi känner det här på jorden. 

Så den värsta sjukdom av dem alla. Den största förbannelse som kan drabba en, är att tappa Tron och att tappa Hoppet. För även om man har kärleken. Även om man är kärleken. Så är kärleken chanslös utan de andra två. 

Jag lever som en levande död. Men jag är mer död än den döda, för de döda jag känner är mer levande än dem levande. 
Jag är en skugga av mig själv. Ett skal utan inre. Men det är inte sant för mitt inre är fyllt, bara inte av glädje men av smärta. 
Så jag är levande. Jag är inte tom. Men känslorna jag bär på är allt för stora. Dem drunknar mig i deras gap. Jag har ingen chans förutom att försöka klamra mig fast i deras tänder, så att jag inte faller ner i det oändligt svarta hål som kallar under mina fötter. En avgrund utan slut med ingen chans för återvändo. 

Tänk jag var den gladaste av dem glada, den starkaste av de starka. Jag kunde vända vilken som helst motgång till framgång. 
Så får jag en sjukdom som berövar mig mitt kraftigaste vapen. Mitt positiva sinne. Min förmåga att vända allt det mörka till ljus. Det var min största gåva. En gåva från Gud. Att kunna se ljus i mörkret hur litet det än var. 
Och livet har utmanat mig med mycket mörker, men jag har alltid utmanat livet med mitt ljus. 
Men jag känner mig besegrad. Mina heligaste vapen är tagna ifrån mig. Av krafter mörkare och starkare än jag någonsin trodde fanns. 

Så hur övervinner jag denna jätte av svarta moln som skrämmer mig så att jag inte kan sova. Som isolerar mig så att jag inte kan känna närhet. Som skriker in i mitt inre att livet är förbi, att jag är ful och värdelös och att jag lika gärna kan ge upp nu. 
Jag vet att han ljuger. Jag har vetat det hela tiden. Jag vet att jag är kärleken, att jag är ljuset, men han har tagit min dyraste värdedel ifrån mig. Han har tagit Hoppet och han har tagit Tron. Utan dem båda är jag chanslös. Utan dem är jag ingenting. 

Han skrattar och ser mig falla. Jag faller ner i avgrunden. Det är ett svart hål utan botten och jag faller djupare och djupare. 
Jag hatar att falla. Det är den mest skrämmande känsla jag vet. Jag ser mitt liv där uppe försvinna längre och längre bort. 
Dem ser mig inte falla. Dem såg inte hur jag tappade taget och föll ner mot avgrunden utan ände. Men även om dem gjorde så var det försent. Deras armar var för korta för att nå mig. Mörkret drog för kraftigt i det som en gång var jag. Dem hade ingen chans och det hade jag heller inte. 
Jag ser dem gå där uppe i deras vardag, deras liv. Fortfarande ovetande om det monster som går ibland dem som precis har slukat en av deras egna. 
Dem vet inte att jag har fallit och mina skrik kvävs av mörkret. Jag öppnar munnen men det kommer inget ljud. Jag vet att jag är chanslös. Jag stänger ögonen och låter mig falla. Rädslan är utbytt till accept. Ångesten är upplöst av uppgivenhet. 

Jag faller djupare ner mot det oändliga mörkret och jag finner min ro. För monstret har tagit mitt Hopp och min Tro. Han stal mina redskap för livet. Men han kan aldrig ta min Kärlek. Min kärlek till dem där uppe i ljuset och min kärlek till mig själv. 
Han tog mitt liv men han vet inte att livet är evigt. Han tog mitt Hopp men han visste inte att jag får en ny chans till Hopp igen. 
Han tog min Tro men han visste inte att tron inte kan övervinnas. Han vet inte vad han ska göra med mina redskap för han är mörkret och jag är ljuset och vad han än gör så vill ljuset alltid vinna. 

Han vann den här kampen men jag vinner slaget. Jag är kärleken som inte kan nås eller förgås. Jag är ljuset som är i oss alla. Jag är hoppet och glädjen och jag är kärlek. Kärleken som skapade livet och som är i allt det som existerar. Och eftersom jag är i allt det som existerar så är jag också i honom. I mörkret. Och en dag vill min flamma av ljus och av kärlek förinta allt det mörker som någonsin funnits. Och då vill vi alla bada i ljuset. Då vill vi alla bada i Kärleken. 

Tro, Hopp och Kärlek. Och störst av dem är Kärleken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar